fredag 26 juni 2015

Minnen av de döda





Jag minns en intervju med Magnus Härenstam, där han berättade om hur han efter hustruns död hittade en uppblåsbar galge i garderoben. Han slogs av att det var hennes utandning, hennes luft, som fanns kvar inuti. Det enda som han hade kvar av hennes kropp.

När jag går omkring i Sigrid Ejemars utställning på Galleri Lars Palm, tänker jag på Härenstams galge, eftersom Sigrid Ejemar intresserar sig för ”Det som blev kvar”, som utställningen heter.
En helt vanlig pryl kan få en ny betydelse när människan som ägde den för alltid är borta.
I en del av galleriet står gamla gulnade böcker, i en annan hänger en gul regnrock, nedanför fönstret ligger en sönderslagen blomkruka.

Jag tänker mig att detta är just sådana föremål som Sigrid Ejemar förknippar med en människa som inte längre finns.Det knäppa är att man före har svårt att tänka sig vad det är för fysiska föremål som man ska förknippa den döda med. När jag tänker på mormor och morfar tänker jag på Blåvitts glassar och hur deras frysdörr såg ut på insidan. Jag tänker också på ett skåp med en lös del som jag vred på och låtsades att det var en knapp till en lönndörr.

Ursäkta om jag blir privat, men det är besökarens egna minnen som utställningen framkallar. Till Sigrid Ejemars föremål finns ingen relation; jag vet inte vem som bar regnrocken
Vissa av verken har en mer indirekt anknytning till tematiken, som ett par fläckade vepor som hänger på en av väggarna som har varit nedgrävda i marken. De står för ett slags uppståndelse.
Utställningen är associativ, dunkel, det intressanta är vad som sker inuti människorna som besöker den och vilka minnen som framkallas. Man får känslan av att kliva in i en process som inte är färdig och att det är meningen att det ska vara så.

Sigrid Ejemar är Gävlebo, har gått Konstskolan och fick Karin och Erik Engmans Stipendium 2014. Utställningen på Galleri Lars Palm i Sandviken har hon gjort som en del av galleriets Artist in Residence-program, som innebär att konstnären under en period skapar utställningen på plats med galleriet som arbetsverkstad.


Kristian Ekenberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar