Konst som riskerar att falla samman
Harpa Dцgg Kjartansdуttirs
utställning på Galleri Lars Palm har en laboratoriekänsla. Frågan
är vad det är för experiment konstnären utför – eller kanske
utsätter oss för?
Det verk som blicken genast faller på
är en balansakt. Med träskivor och diverse prylar, noga utvalda men
till synes slumpmässigt samlade, har isländska Harpa Dögg
Kjartansdóttir byggt upp en avancerad skulptur där varje liten del
påverkar alla andra delar. Snören och stenar håller konstruktionen
uppe, och minsta flytt av ett objekt riskerar att hela skulpturen
rasar samman.
Med det vill konstnären kommunicera
att delarna är viktiga för helheten. Vad som är del och vad som är
helhet kan vara svårt att skilja på när de är så beroende av
varandra som i hennes verk.
Här finns också restprodukter kvar ur
produktionen, då det är svårt att skilja på det som anses vara
färdigt och det som ses som överblivet skräp i en process där det
först långt senare utkristalliseras vad som egentligen betyder vad.
En tanke som väcks är att det i
stunden är svårt att veta vad som blir viktigt senare. Det som
upplevs stort när det händer, kan flera år senare blekna, medan en
liten detalj – kanske bara en doft eller en färg – kan dröja
sig kvar som det enda riktigt starka minnet.
Harpa Dögg Kjartansdóttir jobbar
mycket med rutnät, ett klassiskt mänskligt verktyg för att
systematisera, bringa ordning i kaos.
Hon berättar att hon under byggandet
av skulpturen flyttade på en liten pryl, vilket satte hela bygget i
obalans och förstörde en glasskiva. Vill man låta associationerna
verkligen sväva ut, kan man se hennes verk som en bild av hela det
ekonomiska system som råder. Ju mer komplext systemet är, desto
mindre krävs för att sätta allt i gungning.
I grunden kan Harpa Dögg
Kjartansdóttir utställning beskrivas som ett försök att göra det
som all konst och vetenskap åstundar – förstå världen och vår
roll i den bättre.
Harpa Dögg Kjartansdóttir utställning
klarar inte av blott ett ytligt beskådande utan kräver att man
sätter sig in i de tankar som ligger bakom verken. Det är en
utställning som först inte ser mycket ut för världen men som
växer för varje sekund man befinner sig i galleriet.
Kristian Ekenberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar