Intressanta experiment i Lars Palm
Den isländska konstnären Harpa Dögg
Kjartansdóttir har förvandlat Galleri Lars Palm till ett mellanting
av naturvetenskapligt laboratorium och filosofiska modeller, en i
raden av galleriets intressanta utställningar med konstnärer som
bygger sina verk på plats.
I en större konstruktion av flera plan
av glas och träfiberskivor som Harpa Dögg Kjartansdóttir byggt
undersöker hon begrepp som balans och krafter. Stenar som hänger
från taket balanserar konstruktionen som vilar på en hyllgavel. På
horisontella plan av glas och träskivor finns ett överflöd av
precist placerade objekt som stenar, glaskolvar, bilder, cd-skiva, en
bur och så vidare. Till och med vissa skuggor ingår i verket, som
orienterats mellan gallerirummets två fönster.
Som jag ser det har Harpa Dögg
Kjartansdóttir något av samma utgångspunkter som de grekiska
naturfilosoferna när de undersökte världen för 2 500 år sedan.
De gjorde ingen skillnad mellan naturvetenskap och filosofi, eller
snarare, floden som strömmade och aldrig var samma flod (påpekade
Herakleitos) kunde öppna perspektivet mot principer som kunde tänkas
forma tillvaron.
Det naturfilosoferna var intresserade
av – rörelse, förändring, motsatser, tomrum, varat och
icke-varat, det delbara och icke-delbara – finns även här.
I utställningens detaljer kan man se
hur konstnären jämför skalor och objekt från olika delar av
världens och människors förhållanden. Udden på en kulspetspenna
kan exempelvis påminna om en himlakropp och i det arkeologiska
rutnätet finns fynd som inte har med gamla tider att göra. I
utställningen finns en stege som slutar i taket, som en rörelse
uppåt, mot den fria luften, och till och med i taket finns mindre
objekt.
På ett fönster har Harpa Dögg
Kjartansdóttir fäst ett kraftparallellogram för att åskådliggöra
hur krafter är sammansatta och uppdelade och vad som krävs för
balans. Detta påminner om 1600-talets naturvetenskapliga revolution
då astronomer och fysiker som Copernicus, Galilei och Newton röjde
väg för den mekaniska världsbilden: lagbundenheten, balansen och
tron på orsak och verkan och som attraherade många filosofer.
Mycket vatten har strömmar genom
världens floder sedan antiken, men ändå kan vi omedvetet återvända
till grundfrågorna: betrakta vattnet, känna balans och vikt när vi
drar barnvagnen, håller upp vatten i glaset eller åker skidor.
Jag tror att Harpa Dögg
Kjartansdóttirs installationer, som strävar efter en egen
perfektion, och kan ha förebilder i laboratorier och
undersökningsrum av det faktiska, också kan ses som en kartläggning
av villkoren för mänskliga relationer, eller snarare, svårigheten
i dem: att hitta balans, se betydelser i form av stort eller litet,
modeller och ideal och den emperi som världen utanför laboratorier,
teoretiska modeller och ideal är beredd att översvämma oss med.
Niels Hebert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar