fredag 27 november 2015

Om utställningen i GD!




Är det missbildade Tjernobyldjur vi ser?

Den senaste tiden har jag blivit så van vid att Galleri Lars Palm är inne i en konstnärlig process med målarfärg på golvet och färgburkar i hörnen, att jag nu hajar till när galleriet plötsligt har blivit rent igen och Amanda Kroons diminutiva porslinsfigurer får en elegant presentation.

Tidigare har jag kunnat se Konstskolestudenten Amanda Kroons porslinsfigurer när hon ställde ut tillsammans med de andra från Konstskolan i Konstcentrums vårutställning. Här får vi en utökad version av hennes menageri.

Tankarna går till de porslinsfigurer man kan se i flickrum, men vid en närmare granskning är det bara en ytlig likhet. Dessa djur är skapade som hade de fötts i skogarna kring Tjernobyl.

Tvehövdade och med andra missbildningar står de som järtecken på de små hyllorna i svart. Nordisk mytologi, med Sleipner och Fenrisulven, är en association.

Den lena, vita och liksom oskuldsfulla porslinsytan möter de groteska formerna i en konstnärligt spännande kollision.

I galleriets andra rum visar Amanda Kroon teckningar som jag tänker mig är ett slags skisser till skulpturerna, men nej, säger hon, däremot har de ett starkt släktskap. Även här är det kroppar i djurisk förvandling. Som fantasybilder. Jag ler vid minnet som dras fram av barndomens rollspelskvällar med ”Mutant”, som kretsade kring just sådana här muterade varelser.

Gränsen mellan djur och människa tycks vara ett ämne som intresserar just nu. Jag har sett det i andra utställningar, och nyligen recenserade jag Gävleförfattaren Nanna Johanssons ”Omänniskor” om människor som kan förvandlas till djur.

Amanda Kroon intresserar sig för kroppens möjligheter. Hos henne kan människan bli vad som helst. Främst är det porslinsfigurerna som ger mersmak.


Kristian Ekenberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar