Byggestetiken kräver lite svängrum
Har ni tänkt på hur förjävligt det
kan se ut på väggar där graffiti har sanerats? Illa återställda,
flammiga väggytor som drar blickar åt sig minst lika mycket som
graffitin.
Madeleine Hansen leker med den märkliga
effekten i en ny utställning. Eller öppen ateljé, för att vara
korrekt. Hon har varit ”konstnär i huset” på Galleri Lars Palm
i Sandviken, fått en plats över sommaren att experimentera på.
Madeleine Hansen är annars känd för Gävleborna som musiker i
bandet No Coda. Men kanske snart även som konstnär; hon ska till
att börja andra året på Konstskolan.
Förfallet och hur vi hanterar det är
ett ämne som intresserar Madeleine Hansen. Hon laborerar med
upphittat material – plastbitar, markväv, frotté – för att
utforska förfallets estetik.
Ett annat exempel, vid sidan av
graffitisaneringen, är verket där hon har doppat textil i en tunna
tusch och över mönstret som bildats har hon hängt chiffong, på
samma sätt som vi gärna täcker över det förfallna med någonting
som är menat att vara vackert men som bara drar uppmärksamhet till
risigheten.
Jag tänker på restaureringen av
Winn-huset som pågår nu, där det har satts upp en märklig textil
runt byggställningarna som ska likna ett hus.
Industriell är ett ord som nämns av
Madeleine Hansen själv. Byggestetik, tänker jag. En konst av det
där som vi ser innanför byggarbetsplatsernas avspärrningar.
Konstnärer som känner sig fram med
olika material är jag ganska mätt på, men om man är ny i gamet
som Madeleine Hansen finns det mer tålamod och förståelse för att
en ung konstnär måste få materialexperimentera. I synnerhet hennes
frottéturban doppad i gips är underhållande och fungerar samtidigt
som en feministisk symbol. En stor målning i vitt utforskar också
textur, och en som sett den associerade till hens egna skrovliga
fötter. Allt visas över huvud taget i ett tämligen stort format.
Det har varit ett av glädjeämnena med att få husera i galleriet
för Madeleine Hansen. Jobbar man med byggestetik måste det finnas
lite svängrum.
Kristian Ekenberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar