lördag 11 april 2015

Arbetarbladet om utställningen!

Palmbergs privata odyssé






Daniel Palmberg är en överdängare på att ställa intressanta frågor. Nu undrar han hur tid och rum påverkar konstverk. Uppfattar man dem annorlunda när åren gått? Uppfattar man dem annorlunda beroende på när och var?
Palmberg är konsthallschef i Sandviken men också själv konstnär. Saken skulle utredas personligen.
Upp ur gömmorna åkte hans egna gamla teckningar och målningar. Foton. Collage. En liten turkosblå dinosaurieskulptur.
Allt minns han. Men inte alltid tanken bakom verken.
När de i dag visas – många för första gången – i en utställning på Galleri LarsPalm är den nya presentationen själva grejen. Bilderna tillsammans utgör en installation som Daniel Palmberg kallar ”Out of context”. Bilderna är ryckta ur sitt sammanhang – för att dimpa ner i ett helt annat.
Lite som att sticka med restgarner, kanske?
”Jag undersöker om och hur de med tiden kan skapa nya berättelser och sammanhang”, förklarar han.
Blev du överraskad när du letade, liksom, ”oj har jag gjort den här!”?
– Joo. Fast man har ju ganska bra bildminne.
Hur valde du?
– Jag gick efter magkänslan. Jag sökte efter en känsla.
Hittade du den?
– Det är svårt att beskriva i ord. Det är bilder som jag tycker är spännande som jag försökt se nya saker i.
Men hittar besökaren något i ”Out of context”? Jag är mindre övertygad. Hopplocket uppfattas som ett hopplock. Som i och för sig innehåller ett utsökt sorgsenrött porträtt.
Vissa teman kan skönjas. Bäst fungerande på en vägg där några tekniskt väldigt olika verk sammanförts: en blyertsteckning, ett foto, rinnande vattenfärg, ett tegelstensstort block. Här och nu tycks de bilda en fascinerande studie i formens nedbrytning och upplösning.
Man lockas också att fundera över en möjlig utvecklingsprocess – men får inga ledtrådar i form av årtal. Eftersom detta inte varit tanken. Den känsla jag hittar är att alla som inte är Daniel Palmberg riskerar att känna sig utestängda.
Konstnären gör en privat odyssé. Den blir inte någon riktigt tillfredställande gestaltning av hans fina frågeställning.

Fotnot. Out of context är vårsäsongens första, lite senkomna, utställning på Sandvikengalleriet LarsPalm. I maj efterträds den av en huskonstnär som ska jobba på plats. Sigrid Ejemar blir det som installerar sig under perioden. Och lite längre fram kommer ett mobilt Trailer Gallery att sommarparkera hos LarsPalm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar