onsdag 25 december 2013

Det där med kärlek asså…. av Jessika Eklund


Det där med kärlek asså...av Jessika Eklund

det förbryllar mig. eller det är orden.
för att vi ska förstå varandra försöker vi febrilt konkretisera och rama in.
KOMMUNIKATION. vårt mod och vår vokabulär ska ge oss frihet.
KÄRLEK.
VÄNSKAP.
PASSION.
ATTRAKTION.
ord. om abstrakta ting.
subtila, hala, organiska företeelser som vi alla ägnar oss åt.
skeenden.
känslor och tankar som blir mer eller mindre genomtänkta och medvetna handlingar.
mer eller mindre beständiga.
men nu vill jag tala om "KÄRLEK".
ett ord du säkert använt.
en annan gång ska du få berätta vad det innebär för dig.
men nu behöver jag reda ut det här för mig själv.
jag älskar sparsamt. övervägt.
det är för mig något som oundvikligt ger sig till känna.
och då finns den där. orubblig och ståtlig.
om du bara släpper taget.
men som allt annat levande behöver den sitt.
konsekvent omvårdnad av varsamma fingrar. hänsyn. näring. luft. radikal översyn då och då.
varje handling staplas kring dom andra. bygger upp, ut och formar den.
som allt skapat av händer, unik i sin form och i sitt utförande.
en kärlek som får leva länge förgrenar sig ut i varje cell. förenar sig med ditt blodomlopp.
hjälper dina lungor att ta sats å andas. ut. in.
med sin hud hjälper den dig att vila.
tänder ljus.
jag älskar likar.
då och där ord har mindre vikt. där ord är något som rör sig motståndslöst mellan två munnar.
och mellan hud, kropp och sinne; allt det andra.
jag dras ofta till dom beständiga.
till dom uthålliga och envisa.
till dom överseende och orädda.
det är inget kontrakt. inget att skriva under. men du äger den. och den tar plats i dig. gör sig hörd emellanåt.
nåt sånt.
det är vad det där ordet betyder för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar