fredag 4 oktober 2013

Sandra pratar om Michael i dagens Gd!


Sandra + Michael = sant!

Sandra Lundberg, utbildad på Konstfack, stort Michael Jackson-fan och aktuell med utställningen ”With my endless love and affection I dissect you” som öppnar lördag 5 oktober på galleri Lars Palm i Sandviken!

Relaterat

Sandra Lundberg, nu ställer hon ut på Galleri Lars Palm, en utställning som kretsar kring fascinationen för Michael Jackson och en hatkärlek till kvinnokroppen.Fotograf: Sanna Wikström
Din utställning kretsar kring fascinationen för Michael Jackson och en hatkärlek till kvinnokroppen, hur går det ihop?
– Jag var i tidiga tonåren när jag upptäckte Michael Jackson, live på teve, och det var en aha-upplevelse. Sen dess har han alltid funnits där. Det var också det androgyna, att han inte hörde till normen utan var mittemellan som fascinerade mig. Som kvinna kunde jag länka till detta och till den kvinnliga kroppen, perfektionen och ifrågasättandet, besattheten, kontrollen och kroppens förgänglighet – frustrationen i att vara ett objekt. Där fanns klara beröringspunkter. Allt hänger ihop, och det är det jag vill arbeta parallellt med – inspirationen, fascinationen, hatkärleken.
Varför just Michael Jackson? Är han kultur eller nöje för dig?
– Det var allt. Musiken, rösten, inlevelsen, kläderna, hans sätt att dansa. Det bara knäppte till, det var kärlek och det var fanatism direkt. Jag ville gräva mig ner i hans musik och liv. Ibland får jag än i dag aktivt hindra mig själv så det inte blir exploatering av det! Men jag när en hemlig dröm, att forska på Michael Jacksons liv, forska konstnärligt alltså. Jag ser honom som konst – också! Och efter hans död känns det som att han fått en mer konstnärlig status, folk skriver böcker om hans betydelse för populärkulturen, ser scenuppträdandena mer som performance. Det säger nåt om samtiden.
Textilen spelar en stor roll i ditt konstnärskap?
– Ja, från unga år när gammelmormor stickade sockar – och jag älskar att brodera, gillar perfektionen där. Det textila materialet besitter så många egenskaper och det är enormt viktigt att föra det textila hantverket vidare. De kroppsliga, skulpturala objekt som finns med i utställningen kommer intuitivt inifrån mig själv. Jag är inte intresserad av kommersiellt mode, men av folks stilar.
På vilket sätt kan dagens unga artister lära av Michaels Jackson?
– Att man har rätt till sin egen kropp. Att vara idol har sina fördelar och nackdelar. Han var ju barnstjärna, fick aldrig leva sin barndom, stod på scen 40 år av sitt 50-åriga liv. Och allt blev pengar. Det är lätt att bli kallad ett freak då, men så har jag aldrig sett honom. Hur stor ikonstatus man än besitter finns det en människa av kött och blod bakom.
Vilken blir nästa artist att bygga en utställning kring?
– Det finns bara en (skratt)! Men ok, Rihanna har funnits ett tag där i periferin...








Här finns artikeln på Gd:s sida:
http://gd.se/noje/hejhelg/1.6345137-sandra-michael-sant-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar