Graffiti-granskare lyckas bra
Begеvade konstskoleeleven Jacob
Tromark utforskar graffitins historia i sin konst och fеr berцm fцr
sin utställning. Den öppnar höstsäsongen på Sandvikengalleriet
Lars Palm.
Graffitin är och har varit Jacob
Tromarks väg till konsten. Under sommaren har han haft förmånen
att kunna använda Galleri Lars Palm i Sandviken som ateljé för att
arbeta fram den utställning han nu öppnar. Jacob Tromark går
tredje året på Gävle konstskola.
Hans idé har varit att se hur
graffitins gester, format och färger kan överföras till
gallerirummet i akryl, sprayfärg och olja. Jag tycker att han
lyckats väl.
Lika litet som någon annan konstnär
arbetar Jacob Tromark i ett vakuum. Han undersöker delar av
graffitins historia – den har ju bortåt 50 år på nacken, men
också delar av måleriets förflutna. Det skapar en fin balans i
utställningen mellan abstrakta och berättande uttryck.
Graffiti är en gren av den abstrakta
konstens hundraåriga historia. Stilens särmärken är dess
oakademiska ursprung, viljan att ta plats i stadsrummet som inte är
till för alla, en yngre generations kritik av samhällelig
ojämlikhet, intresset för tecken och färg och närheten till
populärkulturen, som serieteckning.
I målningar som ”Modello” och
”Peso” undersöker Jacob Tromark hur graffitins rörelser och
färger kan användas eller mötas utan skarpa kontraster.
Berättandet tar över i ”Smeraldo” (Smaragd), ett stort hus med
en brandtrappa som en möjlig flyktväg och i ”Merlot” i rosa,
blått, grönt och ljust orange, två målningar som närmar sig
1980-talets lyriska kolorism.
Men utforskandet av historien slutar
inte där. Som i förbifarten har Jacob Tromark markerat en liten
italiensk flagga på ett objekt, en vit trall bemålad med svart
(Pallet Italiano), medan anslaget är stort i ”Cherry Garden”,
som domineras av rött och där körsbärets form bidrar till
kompositionen, inte minst genom att till synes bära upp ett
möbelliknande objekt. Här finns spår av en traditionell konstens
saklighet.
Blå biet (Blue Dream) är en av två
populärfigurer som smugit sig in i målningarna (det finns också en
hund). Biet är en jovialisk figur, som står på stora fötter
omgiven av blommor.
I utställningen finns också ett
typografiskt inslag i form av en mycket konstfullt formad
namnteckning i stort format. Konstnärens signatur, får man förmoda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar