lördag 27 augusti 2016

Läs Arbetarbladets recension!

Graffiti-granskare lyckas bra

Begеvade konstskoleeleven Jacob Tromark utforskar graffitins historia i sin konst och fеr berцm fцr sin utställning. Den öppnar höstsäsongen på Sandvikengalleriet Lars Palm.
Graffitin är och har varit Jacob Tromarks väg till konsten. Under sommaren har han haft förmånen att kunna använda Galleri Lars Palm i Sandviken som ateljé för att arbeta fram den utställning han nu öppnar. Jacob Tromark går tredje året på Gävle konstskola.

Hans idé har varit att se hur graffitins gester, format och färger kan överföras till gallerirummet i akryl, sprayfärg och olja. Jag tycker att han lyckats väl.






Lika litet som någon annan konstnär arbetar Jacob Tromark i ett vakuum. Han undersöker delar av graffitins historia – den har ju bortåt 50 år på nacken, men också delar av måleriets förflutna. Det skapar en fin balans i utställningen mellan abstrakta och berättande uttryck.


Graffiti är en gren av den abstrakta konstens hundraåriga historia. Stilens särmärken är dess oakademiska ursprung, viljan att ta plats i stadsrummet som inte är till för alla, en yngre generations kritik av samhällelig ojämlikhet, intresset för tecken och färg och närheten till populärkulturen, som serieteckning.



I målningar som ”Modello” och ”Peso” undersöker Jacob Tromark hur graffitins rörelser och färger kan användas eller mötas utan skarpa kontraster. Berättandet tar över i ”Smeraldo” (Smaragd), ett stort hus med en brandtrappa som en möjlig flyktväg och i ”Merlot” i rosa, blått, grönt och ljust orange, två målningar som närmar sig 1980-talets lyriska kolorism.

Men utforskandet av historien slutar inte där. Som i förbifarten har Jacob Tromark markerat en liten italiensk flagga på ett objekt, en vit trall bemålad med svart (Pallet Italiano), medan anslaget är stort i ”Cherry Garden”, som domineras av rött och där körsbärets form bidrar till kompositionen, inte minst genom att till synes bära upp ett möbelliknande objekt. Här finns spår av en traditionell konstens saklighet.


Blå biet (Blue Dream) är en av två populärfigurer som smugit sig in i målningarna (det finns också en hund). Biet är en jovialisk figur, som står på stora fötter omgiven av blommor.

I utställningen finns också ett typografiskt inslag i form av en mycket konstfullt formad namnteckning i stort format. Konstnärens signatur, får man förmoda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar